torsdag 31 januari 2013

En bön


På kvällen. När det är svårt. En bön:

Gud ge mig förmåga att skilja de dåliga valen från de goda
och att kunna ta bort de människor som inte vill mitt bästa
Låt detta komma naturligt, utan kamp

Låt mig slippa de värsta valen, Gud, du vet vilka de är.

Befria mig från det som gör ont
Ge mig förmåga att se och att kunna att vända bort blicken

Ge mig klarhet och jag ska alltid välja den rätta vägen
Låt mig kunna urskilja världen, det grumlas så

Håll din hand över mig när jag är ensam
Låt mig gråta och låt mig resa mig
Låt mig somna i visshet om att du vakar över mig



Jag chattar med Djävulen
Jag är törstig men det finns inget vatten
det finns sprit i kranarna
Det tar livet av folk
inte gatuvåldet
Vi går omkring med döden hos oss
den blandas ut med groggarna
med drogerna
som vi inte ska ha med att göra
Men vi bjuder in
och håller efterfest med både dödshelvetet och djävulsfan
Båda två
Tonåren var en upptrappning
Vuxenlivet det värsta som hänt mig
Vad blir nästa
orkar man inte tänka på
när det finns så fint rökheroin

– Gode gud hjälp mig!
Han svarade:
ibland hjälper det inte att skriva
utan att läsa
inte att göra
men att tro
Du måste släppa allt du har för händer
Sluta göra
Sluta försöka så
Jag svarade att kanske är jag redo nu
har ju försökt så många år
Det är så mycket jag inte förstår, Gud
Varför, varför firade man den förlorade sonen
Kommer storasyskon till himlen
kommer vi någonsin att återuppstå på den yttersta dagen
vi vet ju inte ens om vi vill

Vi som är förlorare är förlorade
Tror vi måste finnas till för andra
och har glömt att älska oss själva
har aldrig gjort det
aldrig kan
Jag fattar inte Gud
Det är bra, svarade han

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar