Jag ser David LaChapelles gigantiska utställning Burning
Beauty på Fotografiska Museet.
Lovprisandet haglar,
haglar i recensionerna över utställningen. Jag tittar på
knalligt rosa fluff, glänsande skinn och karameller, allt som är
förbjudet underbart. En stor godispåse med snask, en gömd
porrtidning med färgrika, uppställda gruppknull.
Fakta säger att kändisens
lycka och framgång är utstakad om hon har den grandiosa turen att
få LaChapelle att ta bilder med henne, skapa henne. Inte ta ett
porträtt – för det skulle vara om fotografen sökte människan
bakom masken – utan just ”bilden” av henne, som han i sin tur
förstärker med alla klatschiga och spektakulära uttryck som han
kan prega in i sökaren. Skruvar upp på maxvolym allt det som fångar
oss så lätt så lätt, talar till våra basala instinkter som
civilisationen håller i schack. Lust, frosseri och girighet.
Tabloiddrottningarna studiofotade i det allra smaskigaste
smutsbarbieljuset..
Kommersiellt är det lätt
att förstå varför man vill porträtteras så, det är ”branding”,
det manifesterar bilden av henne som babydollsexprinsessa eller
knulldockesöt hiphopstjärna.
Och detta dyrkas. Och så
skyndar man sig att kalla det ironi och kritik mot det han
porträtterar. Men vad är ironi? Är det verkligen ironi? Och vad är
det för bra med ironi? Kall ironi som med ena handen håller upp en
onanifantasi, med munnen säger att det bara är på skoj...
Det håller inte. Erkänn hellre att du bara är förförd. Det
kallas för pornografi.
En känd kvinna är naken
och hon glänser nypytsat brunt skinn, retuscherat in i helvetet. Hon
är täckt av Louis Vuittonmärken. Hon är den åtråvärda
och dyra assecoire hon själv bär. Hon är en dyrbar assecoire...
Och hon vill det själv... Detta ger mig djup sorg. Jag kan inte ens
ironiflabba åt det, jag blir bara ledsen inombords. Hon är helt
förtappad. Folk står och tittar på bilden av henne med ett
ironiskt flin på läpparna. Jag känner mig ledsen och dystopisk.
Samma kända,
afro-amerikanska kvinna exakt lika retuscherad om inte mer, har blivit
fotograferad i ett ansiktsbild där hon ser ut som gjord av plast,
med munnen helt öppen och rund som på en uppblåsbar docka. Hennes
ögon har ditmålade ögonfransar.
Jesusbilderna. Snygg-Jesus
i olika moderna miljöer. Mitt i New York-gatugänget. I
lägenhetsköket, allt i stilistiskt uppställda tablåer.
Stillastående frusna poser. I köket ligger Maria Magdalena på knä
på golvet och tvättar Jesus fötter i en plastbalja, hennes ansikte
är helt vått av tårar och hon har en mycket liten, röd outfit på
sig. Jag får inte alls känsklan av bot och bättring, jag får
känslan av underkastelse. Jag är ju inte katolik så jag kanske inte bara förstår?
Jag tror att det här
är effektsökeri och pornografi. Låt vara för det men kalla det
inte genialisk konst, för det är det inte. Har ni aldrig sett något
liknande? Kolla lite på Pierre et Gilles. Bögmys men utan så himla
mycket kvinnoförakt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar