måndag 25 mars 2013

Jag går förbi tiggarna


Jag passerar tiggarna 
jag har ingenting att ge dem som de inte redan har
Tro inte för ett ögonblick att du är skyddad

Jag går förbi barn
som borde ha mössa på sig
Jag går förbi unga som spelar på ostämd gitarr
men ni förstår det inte
Jag ser spår i den snö som är på isen
- någon har varit här tidigare

Jag sveper förbi tiggarna
Det finns ingenting jag kan säga till dem
Tro bara inte för ett ögonblick att du är tryggad
Det är du inte
Du får aldrig ro
Upplysningen kommer aldrig till dig
Du är bara ekande brons

Alla de horor och snigelaktiga horkarlarna
kommer aldrig upp ur sin dy

De två händerna är olika
Det är sånt man måste komma i håg
Jag är här
och i huvudet flyger tankar
lätt    enkelt

Jag går här och jag tänker
och så måste det vara

Alla de djur som finns här
som du inte ser
är med mig
Alla de blommor som växer här
som du inte ser
är med mig
Alla de saltvindar
alla de trädstammar
alla kryp och
alla själar är med mig
Och det är hela världen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar